Кадровий голод: нестача офіцерів у світі досягла свого максимуму. Кого шукають українські крюїнги?
Дефіцит командного складу на світовому торговому флоті досяг найвищого показника за останні 17 років. Про це інформує консалтингове агентство Drewry. Так, нестача оцінюється в 9%, тоді як рік тому було 5%. Це відповідає прогнозам BIMCO і звіту Міжнародної палати судноплавства про робочу силу моряків, згідно з яким до 2026 року цей дефіцит збільшиться до 20%.
Так, дійсно, аналітики називають однією з основних причин кадрового голоду те, що бувалі моряки виходять на пенсію, а замінити їх нікому. Особливо гострим стало питання під час Covid-19, коли кількість навчальних закладів почала скорочуватися, офлайн-програми закрилися, а частина моряків вирішила піти з галузі.
У 2022 році ситуація погіршилася. Особливо це стосується українських і російських моряків. Станом на 2024 рік кадрова криза стала зменшуватися, а в деяких крюїнгових компаніях запевняють, що і зовсім минула. Багато українських моряків виїхали за кордон і готові знову приступити до роботи.
"Коли вибухнула війна, виникла стурбованість з приводу того, чи не загубляться українські моряки на міжнародному ринку праці. Однак близько 60-70% українських моряків уже перебували на борту суден. Замість того, щоб повернутися додому в Україну, більшість із них оселилася в інших частинах Європи разом зі своїми сім'ями, які втекли від конфлікту, і тому вони продовжували бути доступними. Інші моряки також залишили Україну, внаслідок чого кількість моряків збільшилася до довоєнного рівня", - ідеться в повідомленні компанії Danica Crewing Servicessна офіційному сайті.
Греція та Італія також відчули дефіцит кадрів на тлі зростаючого попиту на морські перевезення у світі. Експерти називають популярність морських вантажоперевезень ще однією причиною необхідності збільшення кількісного складу екіпажів. На сьогодні пропозиція не покриває попит.
Для декого важлива не кількість моряків, доступних у всьому світі, а кількість моряків, доступних у конкретній країні. Наприклад, "у США діє Закон Джонса, згідно з яким будь-яке судно, що вирушає в рейс із порту США і закінчує рейс у порту США, повинне мати на борту моряків національної приналежності США", - каже Гарріс.
Українські крюїнги в пошуках механіків
За різними оцінками в Україні від 150 000 до 200 000 моряків (із сім'ями це понад 600 000 громадян). Якщо світова тенденція - це насамперед пошук штурманів: капітанів, старпомів, 2-3 помічників, то в Україні найбільший кадровий голод відчувають компанії щодо механіків. Так, на сайті ukrcrewing.com.ua на момент написання матеріалу (липень 2024 р.) крюїнгові компанії розмістили 1924 відкриті вакансії на різні позиції. Серед яких термінові та не термінові. Левова частка вакансій припадає на балкери, контейнеровози та дженерал карго. Також крюїнги в пошуках працівників на ро-ро, судна танкерного флоту, рідше в офшор.
Для порівняльної характеристики ми зібрали вакансії, які найчастіше розміщуються. Абсолютним лідером за затребуваністю залишаються старші механіки, старші помічники і 2-і механіки.
Master | 157 відкритих вакансій |
Chief Officer
|
263 відкритих вакансій |
2nd Officer | 102 відкриті вакансій |
3rd Officer | 133 відкритих вакансій |
Chief Engineer | 310 відкритих вакансій |
2nd Engineer | 297 відкритих вакансій |
3rd Engineer | 121 відкрита вакансія |
ETO | 192 відкритих вакансій |
Не дивно, адже з кожним роком вимоги до хорошого фахівця зростають. Крім звичних обов'язків комсклад повинен розбиратися в цифровізації систем судна, знати основи штучного інтелекту, який також активно впроваджується в роботу, забезпечуючи якісну, ефективну і безпечну експлуатацію суден. Професійні обов'язки збільшуються, якщо механік працює на великих танкерах, що перевозять велику кількість нафтових, газових або хімічних продуктів. Тут ще більше спеціалізованого обладнання, установок і систем, які також потрібно регулярно обслуговувати, оглядати та ремонтувати.
А ось потреба в робітничих спеціальностях на порядок менша. Якщо поглянути на таблицю нижче, можна побачити вже не тризначні, а двозначні числа. На момент написання статті (липень 2024 р.) найбільш затребуваними стали AB і OS.
Able Seaman | 64 відкриті вакансії |
Ordinary Seaman | 48 відкритих вакансій |
Electrician | 39 відкритих вакансій |
Cook | 29 відкритих вакансій |
Fitter
|
39 відкритих вакансій |
Кризу, що виникла, намагаються розв'язати за допомогою онлайн навчання українських моряків, наданням допомоги з отриманням паспорта моряка та сертифікації в Польщі, Нідерландах, Литві, Хорватії, Канаді та в низці інших країн. Так, наприклад, ITF Seafarers' Trust і Профспілка працівників морського транспорту України (ПРМТУ) розробили програму для кадетів, яка дає змогу завершити навчання й отримати литовські та українські сертифікати компетентності. Українські моряки також можуть працювати на суднах під канадським прапором, якщо отримають схвалення від Transport Canada. За умови, що вони отримали свої сертифікати STCW через морську академію, розташовану в Україні. Панамська морська адміністрація підтверджує, що прапор Панами приймає моряків з України для отримання панамського паспорта моряка віддалено через Seaman Solutions. І це лише кілька прикладів.
Лже-командний склад рветься в рейс!
Попри "голод", компанії розглядають кандидатів, які підходять під вимоги судновласників, і не готові брати на посаду будь-кого з охочих, аби закрити "дірки". Однак висока зарплата породжує ще один вид шахраїв. Цього разу не у вигляді лже-роботодавців, а у вигляді лже-командного складу.
Генеральний директор Danica Crewing Specialist Генрік Йенсен на сторінках видання Safety4sea поділився, що брак моряків призвів до зростання кількості підроблених резюме:
"Ця нестача екіпажу спонукає деяких кандидатів підробляти морський стаж, приписуючи досвід роботи на вищій посаді. І навіть друкувати підроблені морські записи і штампи в послужній книжці моряка, сподіваючись, що вони зможуть обдурити зневіреного роботодавця, змусивши його прийняти їх без належних перевірок. Щоб просто закрити вакансію".
Не зарплатою єдиною настане штиль на ринку кадрів
Чи є перспектива?
Кадетам. Підготовка до співбесіди англійською.