Кадровий голод: нестача офіцерів у світі досягла свого максимуму. Кого шукають українські крюїнги?
 - 
 - 
 - 
 - 


 - 



Морська медкомісія в Грузії без черги. Спеціальні умови для моряків з України, РФ і Білорусі
25 років досвіду, сертифікати P&I Club, вакцинація проти жовтої лихоманки, спецпропозиції для моряків з інших країн: трансфер, пошук житла, знижки на сертифікати в партнерських навчальних центрах, сприяння в працевлаштуванні через грузинські крюїнгові компанії.
ТОП європейських морських НТЦ. Куди звертатися, коли закінчуються сертифікати?

Кожні п'ять років командний склад зобов'язаний змінювати сертифікати та оновлювати пакет документів для подальшої роботи. Рядовим же потрібно підвищувати кваліфікацію, щоб рухатися кар'єрними сходами. Але що робити, якщо ви тепер живете в Європі, і можливості пройти навчання в українському тренажерному центрі немає?


Коли шторм усередині: проблема, про яку не говорять, - суїцидальні настрої в морі.
Професія моряка - одна з найбільш стресових, з високою ізоляцією і жорсткими умовами праці, що може призвести до підвищеного рівня стресу, депресії і, як наслідок, спричинити суїцидальні ризики.
Що приводить людину до суїцидальних думок і що робити, якщо вони з'явилися у вас?
Інтерв'ю 2nd Engineer. Запитання, до яких варто бути готовими
Друзі, представляємо вашій увазі варіанти інтерв'ю для 2nd Engineer
  1. При Працевлаштуванні на Танкер
  2. Загальні питання щодо головного двигуна




Кадровий голод: нестача офіцерів у світі досягла свого максимуму. Кого шукають українські крюїнги?


Дефіцит командного складу на світовому торговому флоті досяг найвищого показника за останні 17 років. Про це інформує консалтингове агентство Drewry. Так, нестача оцінюється в 9%, тоді як рік тому було 5%. Це відповідає прогнозам BIMCO і звіту Міжнародної палати судноплавства про робочу силу моряків, згідно з яким до 2026 року цей дефіцит збільшиться до 20%.

 

Невже справді всі старпоми постаріли?
Чи причина в старінні кадрів - не єдина?

 

Так, дійсно, аналітики називають однією з основних причин кадрового голоду те, що бувалі моряки виходять на пенсію, а замінити їх нікому. Особливо гострим стало питання під час Covid-19, коли кількість навчальних закладів почала скорочуватися, офлайн-програми закрилися, а частина моряків вирішила піти з галузі.

У 2022 році ситуація погіршилася. Особливо це стосується українських і російських моряків. Станом на 2024 рік кадрова криза стала зменшуватися, а в деяких крюїнгових компаніях запевняють, що і зовсім минула. Багато українських моряків виїхали за кордон і готові знову приступити до роботи.

 

"Коли вибухнула війна, виникла стурбованість з приводу того, чи не загубляться українські моряки на міжнародному ринку праці. Однак близько 60-70% українських моряків уже перебували на борту суден. Замість того, щоб повернутися додому в Україну, більшість із них оселилася в інших частинах Європи разом зі своїми сім'ями, які втекли від конфлікту, і тому вони продовжували бути доступними. Інші моряки також залишили Україну, внаслідок чого кількість моряків збільшилася до довоєнного рівня", - ідеться в повідомленні компанії Danica Crewing Servicessна офіційному сайті.

 

Греція та Італія також відчули дефіцит кадрів на тлі зростаючого попиту на морські перевезення у світі. Експерти називають популярність морських вантажоперевезень ще однією причиною необхідності збільшення кількісного складу екіпажів. На сьогодні пропозиція не покриває попит.

 

Серед основних країн-постачальників, як і раніше, лідирують Індія і Філіппіни.
 
"В Індії та на Філіппінах уряд надає чудову підтримку морякам, тому їхній набір насправді хороший", - цитує Ретта Гарріса - старшого аналітика з підбору персоналу компанії Drewry, європейське видання MarPro. Китай також є однією з основних країн-постачальників, де спостерігається хороший попит. Однак китайські моряки, як правило, віддають перевагу суднам під китайським прапором, тому вони з меншою ймовірністю сприятимуть глобальним поставкам.

 

Для декого важлива не кількість моряків, доступних у всьому світі, а кількість моряків, доступних у конкретній країні. Наприклад, "у США діє Закон Джонса, згідно з яким будь-яке судно, що вирушає в рейс із порту США і закінчує рейс у порту США, повинне мати на борту моряків національної приналежності США", - каже Гарріс.

 

 

Українські крюїнги в пошуках механіків

 

За різними оцінками в Україні від 150 000 до 200 000 моряків (із сім'ями це понад 600 000 громадян). Якщо світова тенденція - це насамперед пошук штурманів: капітанів, старпомів, 2-3 помічників, то в Україні найбільший кадровий голод відчувають компанії щодо механіків. Так, на сайті ukrcrewing.com.ua на момент написання матеріалу (липень 2024 р.) крюїнгові компанії розмістили 1924 відкриті вакансії на різні позиції. Серед яких термінові та не термінові. Левова частка вакансій припадає на балкери, контейнеровози та дженерал карго. Також крюїнги в пошуках працівників на ро-ро, судна танкерного флоту, рідше в офшор.

 

     

 

Для порівняльної характеристики ми зібрали вакансії, які найчастіше розміщуються. Абсолютним лідером за затребуваністю залишаються старші механіки, старші помічники і 2-і механіки.

 

Master 157 відкритих вакансій
 
Chief Officer
263 відкритих вакансій
2nd Officer 102 відкриті вакансій
3rd Officer 133 відкритих вакансій
Chief Engineer 310 відкритих вакансій
2nd Engineer 297 відкритих вакансій
3rd Engineer 121 відкрита вакансія
ETO 192 відкритих вакансій

 

Не дивно, адже з кожним роком вимоги до хорошого фахівця зростають. Крім звичних обов'язків комсклад повинен розбиратися в цифровізації систем судна, знати основи штучного інтелекту, який також активно впроваджується в роботу, забезпечуючи якісну, ефективну і безпечну експлуатацію суден. Професійні обов'язки збільшуються, якщо механік працює на великих танкерах, що перевозять велику кількість нафтових, газових або хімічних продуктів. Тут ще більше спеціалізованого обладнання, установок і систем, які також потрібно регулярно обслуговувати, оглядати та ремонтувати.

 

А ось потреба в робітничих спеціальностях на порядок менша. Якщо поглянути на таблицю нижче, можна побачити вже не тризначні, а двозначні числа. На момент написання статті (липень 2024 р.) найбільш затребуваними стали AB і OS.

 

Able Seaman 64 відкриті вакансії
Ordinary Seaman 48 відкритих вакансій
Electrician 39 відкритих вакансій
Cook 29 відкритих вакансій
 
Fitter
39 відкритих вакансій

 

Кризу, що виникла, намагаються розв'язати за допомогою онлайн навчання українських моряків, наданням допомоги з отриманням паспорта моряка та сертифікації в Польщі, Нідерландах, Литві, Хорватії, Канаді та в низці інших країн. Так, наприклад, ITF Seafarers' Trust і Профспілка працівників морського транспорту України (ПРМТУ) розробили програму для кадетів, яка дає змогу завершити навчання й отримати литовські та українські сертифікати компетентності. Українські моряки також можуть працювати на суднах під канадським прапором, якщо отримають схвалення від Transport Canada. За умови, що вони отримали свої сертифікати STCW через морську академію, розташовану в Україні. Панамська морська адміністрація підтверджує, що прапор Панами приймає моряків з України для отримання панамського паспорта моряка віддалено через Seaman Solutions. І це лише кілька прикладів.

 

 

Лже-командний склад рветься в рейс!

 

Попри "голод", компанії розглядають кандидатів, які підходять під вимоги судновласників, і не готові брати на посаду будь-кого з охочих, аби закрити "дірки". Однак висока зарплата породжує ще один вид шахраїв. Цього разу не у вигляді лже-роботодавців, а у вигляді лже-командного складу.

Генеральний директор Danica Crewing Specialist Генрік Йенсен на сторінках видання Safety4sea поділився, що брак моряків призвів до зростання кількості підроблених резюме:

 

"Ця нестача екіпажу спонукає деяких кандидатів підробляти морський стаж, приписуючи досвід роботи на вищій посаді. І навіть друкувати підроблені морські записи і штампи в послужній книжці моряка, сподіваючись, що вони зможуть обдурити зневіреного роботодавця, змусивши його прийняти їх без належних перевірок. Щоб просто закрити вакансію".

 

 

Не зарплатою єдиною настане штиль на ринку кадрів

 

Якщо ситуація не зміниться, на нас чекає погіршення безпеки в морі, - вважає Ретт Харіс (Drewry):
"Судна все ще ходять, але, якщо ситуація істотно не покращиться, можуть виникнути проблеми. Ці проблеми можуть зрештою призвести до того, що судна застрягнуть у порту. Результат - моряки будуть ще більше перевтомлюватися. Технічне обслуговування суден може відійти на другий план, що призведе до більш масштабних ремонтних робіт у сухих доках. У гіршому варіанті розвитку подій нещасні випадки стануть частішими." 
 

Чи є перспектива?

 

Так. Сьогодні існує тенденція на тривалі контракти і короткі відпустки. Це частково компенсує невелику кількість моряків, які все ще залишаються в Україні і не можуть виїхати. Однак так питання не вирішити. У Drewry називають ключовим мотиватором роботи в морі - фактор підвищення зарплат. Він спонукає утримувати вже наявних моряків на флоті, а молодих курсантів вивчати морську справу. Крім того, в агентстві роблять ставку на українців, які переїхали до Європи і починають нове життя.

 

"Роботодавці шукають альтернативні джерела, щоб заповнити прогалину, тому заробітна плата почала демонструвати високу волатильність (коливання, нестійкість), - зазначають у Drewry. У таких сегментах, як контейнеровози і судна постачання, вже спостерігається зростання ставок зарплати на тлі високого попиту на кадри. Ми очікуємо зростання ставок і в інших сегментах".
 
 
Чи варто очікувати скорочення контрактів у рамках кроків із залучення моряків? 
 
Тут палиця з двома кінцями. Мабуть, найближчим часом - це нездійсненне завдання.
Контракти потрібно робити коротшими, - вважають у Drewry, - тоді моряки охочіше їх підписуватимуть. Але коротший контракт - більше працівників потрібно на заміни, а отже, напруга на і без того напруженому ринку праці перетворює брак робочої сили на ще більш гостру проблему. Тому компанії йдуть шляхом поліпшення умов на самому судні. Тренажерні зали, кінозали, бібліотека і одна з важливих умов - стабільний Інтернет. Такі розробки, як Starlink від SpaceX, можуть допомогти знизити витрати і вирішити такі проблеми, як швидкість і надійність.
 
Онлайн курси та дистанційне навчання, підвищення кваліфікації та дипломування - ще одна галузь, на яку сьогодні роблять акцент. Експерти вважають, що це справді дає нинішнім морякам більше можливостей для кар'єрного зростання та підвищення привабливості складної, але такої цікавої професії.
 
 
Автор статті: власний кореспондент Ілона Скрипник
---------------------------------------------------------------------------------------------
 
1
Поділитися:


Смотрите также:
Шахраї не дрімають. Будьте уважні й ви!
Кадетам. Підготовка до співбесіди англійською.
 
 




 
 

Підтвердити
Скасування

Підтвердити
Скасування
 
 
 

Так
Ні